Checking DNS

Uit Help
Ga naar:navigatie, zoeken

Checking DNS

De melding "checking DNS" kun je in het scherm van Linksys en Cisco toestellen tegen komen.

Wat betekent dit?

Er is waarschijnlijk iets fout met je netwerk. Het is zelden zo dat er een DNS storing is. Bij een DNS storing is de DNS server van een partij als XS4ALL niet bereikbaar.

Wat is er bijvoorbeeld aan de hand

Je router geeft wel een IP adres aan de telefoon maar de telefoon kan van een hostnaam geen IP adres resolven. Meer over het DNS systeem is te vinden op Wikipedia.

Het kan ook nog zijn dat de netwerkkabel van de telefoon in de PC poort zit in plaats van de LAN/SW poort.

Wat kun je doen?

Controleer eerst of de PC een internet verbinding heeft. Zo nee, dan is er meer aan de hand en neem je contact op met de beheerder van het netwerk. Je kunt ook nakijken of je provider een storing heeft.

Heeft de computer wel een internet verbinding dan kun je met ipconfig in de Windows commandpromt de netwerkinstellingen van je PC bekijken. Vervolgens vergelijk je deze met de instellingen van je telefoon. Eventueel kun je vervolgens de netwerkinstellingen van de SPA 9xx statisch instellen. Kijk eerste even op een IP adres vrij is en of deze niet in de DHCP reeks valt.

En als er nou echt een DNS storing is?

Het kan natuurlijk zo zijn dat er echt een DNS storing is. Je kun dan in een modem/router alternatieve DNS instellingen plaatsen, maar dit kan ook op toestel niveau.

Goede open DNS servers zijn

  • Cloudflare 1.1.1.1 en 1.0.0.1
  • Google: 8.8.8.8 en 8.8.4.4
  • OpenDNS: 208.67.222.222

Waar stel je de IP en DNS instellingen in

  • Druk op de menutoets op je Cisco/Linksys toestel, dit is de toets onder de envelop.
  • Ga naar (9) Network en vervolgens naar (11) Non-DHCP DNS 1 en druk op de Edit toets.
  • Druk nu de volgende toetsen in op je toestel: 8*8*8*8
  • Als het goed is staat er nu 8.8.8.8 in het scherm van het toestel. Druk op OK/Save. Druk vervolgens nogmaals op Save.
  • Start het toestel opnieuw op. Dit kun je doen door de voeding van het toestel even los te halen en weer in te pluggen.

Het is ook mogelijk om dit in de webinterface van het toestel te doen. Hieronder zijn de instellingen hiervoor te vinden.


Cisco SPA DNS.png


Voor welke toestellen gelden deze instellingen

Bovenstaande melding zie je onder andere op de:

  • Linksys SPA 942
  • Linksys SPA 941
  • Linksys SPA 962
  • Cisco SPA 504g
  • Cisco SPA 303

en overige toestellen in de Cisco SPA 5xx serie.

Waar andere toestellen niet dezelfde melding zullen geven is de oplossingrichting gelijk.

;